Juste une scène de la Seine…

Regarder le cygne, il est sous les feuilletages des arbres et les câbles qui maintiennent la péniche sur place l’encadrent. Là où l’homme vit peut-on trouver la vie sauvage, il faut ouvrir les yeux pour voir les animaux et entendre les oiseaux à son alentour, même dans les villes trouve-t-on la vie sauvage.

Les cygnes sont présents, mais je trouve qu’ils cherchent les endroits plus calmes, les canards ne sont pas dérangés par la présence humaine, les cygnes non-plus, mais ils sont tellement habitués à notre présence.

Mais l’environnement est la juste cause à défendre, chaque citoyen peut y partager, chaque petit geste compte. Pour améliorer la vie faut-il commencer par soi-même. Jeter ses déchets à la poubelle au lieu de les jeter à la Seine, recycler la majorité de nos déchets, faire le tri à la maison facilite le recyclage etc.

A propos mariadesuede

Je suis d'origine suédoise, des racines en Wallonie et en Italie. Mon plus grand intérêt est la vie sauvage et je souhaiterais essayer de sauver les animaux menacés de l'extinction.
Cet article, publié dans Oiseaux, est tagué , , , , , , , . Ajoutez ce permalien à vos favoris.

12 commentaires pour Juste une scène de la Seine…

  1. Jag dit :

    Man kan ju undra vad det är som gör att det är så lockande att hiva skräpet i en flod eller en å?! Hur är det med sopsorteringen i Frankrike? När jag var i Paris för femtielva år sedan och vi lånade en lägenhet i en förort, så hade den lägenheten en avfallskvarn – det tycker jag verkar otroligt praktiskt. Fin bild, men synd att den inte går att se större!

    • mariadesuede dit :

      Det är inget som tilltalar mig iaf… Sopsorteringen utvecklas starkt, olika sopbilar för olika sopor.

      Du kan se den i större format om du klickar pà den, dà hamnar du pà Que de mes photos och där kan du förstora den… Sen är den i format « affisch »…

      örnkramar !

  2. klalin dit :

    Tack för dina vardagsintryck från en fransk sjösida. Tillbaks kommer minnet av min senaste Parisresa då någon slags vattenfestival pågick längs Seines stränder. Man hade t.o.m anlagt en « plaja » mitt i stan. Nåja, barnen var förtjusta. Min franska är usel så jag läser din blogg i « goggle translation ». Det ger en del ofrivilligt komiska effekter.

    • mariadesuede dit :

      Varsàgod, det är ju min vardag det är som jag fotograferar… Nej, det var ingen vattenfestival som den i Stockholm, Paris plage är en àrlig händelse som varar i en mànad, kajerna omvandlas till en strand för de som inte kan resa bort, sägs det iaf… Jo, jag vet att det blir en del ofrivillga effekter… Ha det bra!

  3. Vad är det som gör att folk slänger skräp på såna stället annat än ren lathet ??? Man blir förbannad !!! Jäkla idioter !!!

    Massa, massa Häxkramar i påsk !!!

    Nu lärde jag mig nåt nytt där om fransk politik.

  4. Jag förstår mig inte på folk som slänger skräp överallt, man kan undra hur det har det hemma. Och varför slänger de skräpet i vatten, jag fattar inte. Riktigt dåligt är det. Men det finns mycket knäppskallar så man är inte förvånad.

    BS Jasså , tänker du det ??? Skriva till LÓreal.
    Tror det är många platser jag skulle ha det bättre på än i Sverige för här kan man inte vara sjuk.

    Häxkramar

    • mariadesuede dit :

      Att vara sjuk är ingen frihet eller rättighet, det är ett hälsotillstànd och det är man inte ansvarig till, det màste fà ta tid att tillfriskna, ty annars sà förvärras ju bara hälsan i längden.

      Jag skojade ju mest, men nog kan jag göra det…

      Örnkramar ♥

  5. å en helt ljuvlig bild ..det gröna ljuset !!!

Laisser un commentaire

